سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کیفیت ورمی کمپوست از ابعاد مختلف مورد ارزیابی دستگاه های اجرائی از جمله سازمان دامپزشکی قرار گرفته است

رویکردهای ملی و بین المللی در خصوص ورمی کمپوست :
طرح هائی نظیر  تبدیل پسماند به پروتئین و کود در مبدا با کرم، در مسابقه 10×100 ایده برتر نجات دهنده و موثر دنیا در وب‌گاه گوگل در سال گذشته شرکت و از 163000 ایده ارائه شده در جهان موفق به ورود در مرحله 100 ایده برتر دنیا شده است. در همین راستا در کشور این طرح  پس از موفقیت در دومین جشنواره پژوهش و نوآوری ایده تبدیل زباله به کود آلی در مبدا با کرم،  از طریق مردم و داوران به عنوان داغترین و محبوترین ایده شناخته شده  و در جشنواره کارآفرینان برتر استان‌های خراسان رضوی و تهران به عنوان کارآفرین برتر شناخته شد و از مسئولین کشوری تندیس، لوح و جوایز کارآفرین برتر را کسب کرده و با حضور در نمایشگاه نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به عنوان مبتکر منفرد مورد استقبال پرشکوه مسئولین و مردم قرار گرفته است . همچنین این طرح از سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان مقاله اجرایی و علمی برتر تندیس و لوح دریافت نموده است ، هم اکنون نیز موضوع در نخستین جشنواره بین‌المللی غذا با کسب عنوان برتر لوح تقدیر نماینده برنامه ‌جهانی غذای سازمان ملل متحد WFP  را کسب نمود.
بررسی وضعیت سلامت محصول کرمی :
بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایشات میکروبی در آزمایشگاه های معتمد محصولات حاصله کاملا سالم و فاقد عوامل زیان آور میکروبی است . در ادامه به برخی از نتایج حاصله اشاره میشود.

شمارش باکتریایی (ارقام به میلیون(
Salmonella
منفی
Ecoli
منفی
Fangus
منفی
نرمال شمارش باکتریایی با منشا دامی: یک میلیون کلنی در هرگرم
نرمال شمارش باکتریایی با منشا گیاهی: صد هزار کلنی در هرم
Salmonclla
منفی
E.coli
منفی

کادیلاک کرم ها
گونه ایزینیا فتیوا که در آن کرم کود و کادیلاک کرم ها نیز گفته می شود، از بستری که شامل مواد نیمه پوسیده مانند کود گاوی، کود اسبی (کودها باید خشک باشند)، کاه و کلش غلات و برخی زایدات و بقایای گیاهی می باشد، تغذیه می کند. در داخل این بستر اصلی می توان مواد تازه ای چون زایدات سبزیجات و میوه جات، مواد آلی و قابل تجزیه زباله های خانگی، پسماندهای کارخانجات غذایی و حتی لجن و فاضلاب (به جز فاضلاب صنعتی)، اضافه نمود. رطوبت مطلوب بستر، هوادهی، تغذیه و جلوگیری از سفت شدن بستر و نگهداری PH در حد 8-7 از نکات کلیدی در تولید ورمی کمپوست می باشد.

کود مرغی برای کرم ها سمی است
به طور کلی باید عنوان نمود که بقایای آلی غنی از نیتروژن به جز کود مرغی که برای کرم ها سمی است، برای بستر لازم و ضروری است. این کرم ها در خارج از سفره غذایی حرکت نمی کنند و به همین خاطر جمعیت این کرم ها بسته به دسترسی آنها به مواد غذایی رشد کرده و تثبیت می شود. این کرم ها از نور آفتاب و بارندگی گریزان بوده، باید آنها را از این دو عامل محافظت نمود.






تاریخ : پنج شنبه 92/1/29 | 10:43 صبح | نویسنده : محمد اکبری نودهی | نظرات ()

تولیدمثل

در یک کرم خاکی مونث و یا مذکر به تنهایی اندام های تولید مثل وجود دارد. بنابراین یک کرم خاکی موجودی دوجنسی ، نرماده است.
اگرچه، برای جفت گیری موفق وجود دو کرم خاکی لازم است. در طی عمل جفت گیری، کرم های خاکی از طریق سطح شکمی و انتهای سرهایشان، به گونه ای به هم می چسبند که سرهایشان در جهت مخالف یکدیگر قرار گیرد و سپس، اسپرم از مخرج های کرم خاکی مذکر به اسپرم دان کرم خاکی دیگر منتقل می شود.
هرچند، معمولا خودباروری در کرم های خاکی رخ نمی دهد، لذا اغلب، باروری به صورت تخم گذاری است. تخم ایجاد شده چیزی جز کوکون نیست.

معرفی کرم خاکی

کرم های خاکی از اجزای بسیار مهم در پایداری حاصلخیزی خاک و چرخه عناصر غذایی به شمار می آیند. همچنین، نقش موثری در مدیریت خاک و بازیافت زباله های آلی دارند.

کرم های خاکی در اصل موجودات آبزی بوده اند و تصور می رود که این موجودات در حدود 570 میلیون سال پیش تکامل یافته و در محیط های خاکزی ادامه حیات داده اند.
کرم های خاکی به منزله ی روده ی خاک اند. هر چند کرم های خاکی چرخه قابل بازگشت انرژی هستند، ولی رشد گیاهان در حضور کرم های خاکی بهتر از زمانی است که خاک فاقد کرم های خاکی باشد. کرم های خاکی نقشی حیاتی در تجزیه پسماندهای گیاهی و جانوری، همچنین تهویه و حاصلخیزی خاک دارند.

اجزای بدن کرم خاکی عبارتند از :

پیش دهان - موهای سطح بدن - اندام تناسلی نر - اندام تناسلی ماده - مخرج. بدن کرم های خاکی، لوله ای شکل، حلقه حلقه و موهایی ریز دارد.

کرم های خاکی بر اثر مصرف بی رویه آفت کش ها، قارچ کش ها، علف کش ها، کودهای شیمیایی و دیگر سموم موجود در کشاورزی، باغبانی و ... به طور جدی تهدید می شوند. بنابراین کلیه افراد جامعه باید نسبت به سودمندی کرم های خاکی در طبیعت و نقش ارزنده آنها در زندگی بشر، آموزش داده شوند.

 

 






تاریخ : پنج شنبه 92/1/29 | 10:38 صبح | نویسنده : محمد اکبری نودهی | نظرات ()

در حدود 2300 سال پیش در کشور چین، از کرمهای خاکی به روش طب سنتی برای استفاده دارویی بکار برده می‌شد. در چین باستان دیلانگ( نام پزشکی چینی کرمهای خاکی) به عنوان داروی ضد فلج، داروی بیهوشی، جهت دفع مسمومیت، درمان فشار خون و درمان نازایی و همچنین درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر استفاده می‌شد. مانند: درمان ورم مفاصل، خارش، سوختگی، دمل‌های بزرگ، طب باد سرخ، درمان عفونت‌ها و التهاب‌ها.

با استفاده از پیشرفتهای اخیر در علم مدرن، برخی از ترکیبات فعال و مولد مانند Lumbritin و terrestrolumbrolysn از بدن کرمهای خاکی از نوع Oligochaeta : Lumbricidea را جدا کردند. در سال 1986 یک دانشمند ژاپنی عصاره آنزیمی را از کرمهای خاکی نوع Eisenia foetida استخراج نموده که انعقاد خون را در حالت‌های آزمایشی حل می‌کند. آنزیم تهیه شده در طب پزشکی به صورت شفاهاً و به وسیلة صنعت داروسازی این کشور ساخته شده است. به منظور استفاده در پیشگیری از بیماری‌های قلبی Cardiovascular در هنگ کنگ، ژاپن، کره و چین به کار برده می‌شود. نویسندگان و مؤلفان روشهای جمع‌آوری و عملی کرمهای خاکی دارویی و شفابخش، ترکیبات داروسازی و عملکرد بیمارستانی این دارو که شامل تاثیرات کرمهای خاکی بر روی سامانه عصبی و خون، سامانه قلبی، سامانه تنفسی، ماهیچة رحم، و عملکرد ضد سرطانی آنرا مورد بازبینی قرار دادند.کاربرد کلینیکی کرمهای خاکی به تفصیل ثبت شده است که شامل درمان طب آماس نای و تنگی نفس، بیماری صرع، فشار خون بالا، جنون جوانی، زخم پا، اگزما، خارش و کهیر، و بیماریهای anaphylactic، پروستات مزمن، سوختگی و تاول شکستگی‌ها، بیماری‌های ورم مغز، کمردرد مزمن، شکاف پوست، سکته بر اثر نارسایی خونی، زخم‌های حاد در بافتهای نرم، سرگیجه، وجود خون در ادرار و هماتمسیس، زخم معده، سنگ مثانه و درمان سرطان می‌باشد






تاریخ : پنج شنبه 92/1/29 | 10:36 صبح | نویسنده : محمد اکبری نودهی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.